Simon-Audrey.reismee.nl

Sigiriya en Dambulla

Vandaag zijn we naar de Pidurangala Rock gegaan. We dachten leuk een rots op te klimmen met onze korte broek en hemdjes, maar het blijkt dus een tempel.... Dus ik mocht m'n knietjes bedekken (gelukkig heb ik altijd een omslagdoek bij me) en allebei moesten we onze schouders bedekken met een ranzige doek die we daar kregen. Eenmaal lopend tussen de rotsen werd dit natuurlijk door ons (en iedere andere toerist) afgedaan.

De klim naar boven viel mee. Onderaan lijkt het een heel eind, maar we zijn op ons gemak naar boven gelopen. Het eerste stuk kon goed met treden maar het laatste stuk was klimmen en klauteren over rotsen. Met een minuut of 20 waren we boven. En wat een mooi uitzicht boven!!! Prachtig uitzicht op de Lion's Rock (en de mensenmassa op de trappen daar) en verder kon je heel ver rondom kijken.

Daarna zijn we naar Dambulla gereden, een stad hier zo'n 15 km vandaan. Daar zijn we naar de rotstempel gegaan. Weer even alles bedekken en toen fijn weer 250 treden op :-0 De Dambulla rotstempels dateren uit de 1e eeuw voor Christus toen koning Valagambahu was verbannen uit Anuradhapura. Toen hij na 14 jaar zijn troon terug kreeg, veranderde hij de grotten in rotstempels om de monniken te bedanken die hem dit toevluchtsoord hadden geboden. Het tempelcomplex bestaat uit 5 grotten die vol staan met boeddhabeelden. De muren en plafonds zijn beschilderd met religieuze thema's. In een van de grotten waren er net wat boeddhisten en mensen in dagelijkse kleding aan het bidden/zingen. Klonk best mooi. En oh ja, er liepen ook heel veel apen rond waarvan er een op mijn rugzak sprong toen ik mijn schoenen weer aan het aantrekken was...

We kozen voor een andere weg naar beneden en stonden toen ineens bij het Golden Temple Buddhist Museum met een enorme gouden boeddha van 30 meter in de positie dharmachakra (het rad van de leer) bij de ingang. Allemaal hartstikke leuk, maar door een andere route naar beneden te pakken stonden wij aan de ene kant van de berg en onze tuk tuk aan de andere kant ;-) Dus toen hebben we maar een (jawel) tuk tuk gepakt naar onze tuk tuk.

Volgens mijn gezondheid app hebben we vandaag 51 verdiepingen gelopen!!!

Dankzij onze online helpdesk gaat het plaatsen van foto's nu wel. Maaaarrrrr, nu blijkt het internet hier te traag. Dus nog heel even geduld!

X

Reacties

Reacties

Sjonnie Online

goed voor je gezondheid Gewoon klimmen en klauteren!!!

Judith

Conditie op peil houden?

Frank

Het luie zweet komt er zo lekker uit?

Marja

Goed voor de beenspieren :-))))) Whahahahaha een tuk tuk gepakt naar jullie eigen tuk tuk, klinkt nog steeds gek, je eigen tuk tuk.
Heel nieuwsgierig naar de foto's.

coby

Ik moest heel erg lachen ivm de tuk tuk heb geen foto nodig zag jullie gezichten voor mij

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!