Simon-Audrey.reismee.nl

Bogota 3

GELUKKIG NIEUWJAAR IEDEREEN!!

Bogota.... Wat zullen we ervan zeggen... We zijn er nog niet over uit wat we van deze stad vinden.

's-Avonds is het hier koud, overdag bedrieglijk zonnig (we zijn dus al flink verbrand). Bogota heeft 9.7 miljoen inwoners en is ongeveer even groot als New York. De straten zijn heel makkelijk ingericht, die zijn nl. genummerd: de ene kant heet Calle, de kruisende straten Carrera. Wij zitten in de wijk La Candelaria (schijnbaar de leukste wijk van Bogota en heel veilig) in Calle 9. Dus als je in Calle 10 staat is het een kwestie van een straat opschuiven en je staat in de juiste straat.

Het stikt hier werkelijk van de zwervers/bedelaars, in de straten is heel veel street art te zien, om de zoveel meter stinkt het enorm naar de urine en er loopt super veel politie rond enlijmsnuivende mensen (zelfs kinderen). Maar over het algemeen zijn de Colombianen heel vriendelijk.

Gisteren was alles uitgestorven, vandaag is het, ondanks dat bijna alles gesloten is, heel druk op straat. Dat was vooral goed te zien op Plaza de Bolívar, een plein aan het einde van onze straat. Veel straatverkopers, levende standbeelden en chillende locals (en natuurlijk de zwervers en politie). Plaza de Bolívar werd vroeger gebruikt voor militaire parades maar is tegenwoordig meer een sociale ontmoetingsplek...

Het hoogste gebouw van Zuid Amerika staat hier, alleen is het nooit afgebouwd omdat het bedrijf 3 jaar geleden failliet is gegaan.

Er is hier veel legaal: het homohuwelijk, abortus, euthanasie en medicinale marihuana (tot 6 maanden geleden was het in het bezit hebben van kleine hoeveelheden (voor eigen gebruik) cocaïne en marihuana legaal, maar nu niet meer en dit heeft meer criminaliteit als gevolg).

De grootste export producten van Colombia zijn bloemen, koffie (de beste koffie wordt geëxporteerd, de minder goede blijft hier) en natuurlijk cocaïne. Het schijnt dat de cocaïne business nu nóg meer geld oplevert als in de tijd van Pablo Escobar!!

Oud en nieuw hebben we niet meegemaakt... Wij lagen al lekker onder de wol

Vanmorgen zijn we naar de Monserrat gelopen. Dit is een berg van 3152 meter hoog met bovenop een kerk. Je kunt naar boven lopen, dit is een wandeling van gemiddeld 1 uur en 20 minuten (er schijnen mensen te zijn die hardlopend naar boven gaan en dit in 18 minuten doen), dit schijnt een behoorlijk pittige wandeling te zijn maar daar zijn wij natuurlijk te lui voor ... Je kunt ook naar boven met een kabelbaan of treintje. De kabelbaan was vandaag gesloten, dus dan maar het treintje. Boven hadden we een PRACHTIG uitzicht over Bogota... Wat is dit toch een grote stad!!!

Eenmaal weer beneden in La Candelaria geluncht, een beetje rond gelopen en nu zitten we even op 'onze' binnenplaats te relaxen.

Morgen vertrekken we naar de volgende bestemming...

X

Frank

Fijn dat je je tassie weer hebt Au???

Sylvia :-)

Allereerst..nog de allerbeste wensen allebei!???
En Au wat schrijf je weer leuk!
Zit er alweer helemaal in en geniet er echt van!?

Miranda

Wat een belevenissen allemaal. Leuk om te lezen. Veel plezier morgen.

Sylvia :-)

Is ze weer!!?
Mis de foto's!!?
#DurfTeVragen ?

Coby en Jan

een heel gelukkig en gezond nieuwjaar xxxxx

Ton

leuk om te lezen
hebben jullie geen last van die bedelaars? (opdringerig)

Judith

Heerlijk om s'ochtends jullie verhalen te lezen??

Angelique

Klinkt allemaal weer geweldig?. Goed smeren hoor, dichtbij evenaar dus snel verbrand. (Kan mij nog herinneren dat mijn handen waren verbrand tijdens fietstour, die had ik niet ingesmeerd). Een hele goede reis gewenst, ben benieuwd naar de volgende stad!

Jose

Jullie ook een heel gelukkig nieuw jaar!!! Leuk weer de verhaaltjes!
Geniet ervan xx

Thomas

Mooie verhalen Au, ga zo door! Groetjes aan mn maat!

Margot

Een heel gelukkig en reisvol 2019!

Heerlijk om jullie verhalen weer te lezen, Colombia klinkt echt tof hoor.
Enjoy! xxxx Margot

Coby en Jan

Langs deze weg, willen wij de meereis vrienden een heel gelukkig en gezond 2019 toewensen xx

Astrid en Teun

Allebei Gelukkig Nieuwjaar gewenst en een fijne tijd in Colombia, Niet eerder tijd gehad vanwege de NJ receptie, 115 man maar we misten jullie. Dit leuke verslag maakt dit weer goed, Veel plezier.

Marcel

Beste wensen nog voor 2019 leuk om te lezen Au ga zo door☺

Frank

Mooi verhaal weer en gave foto’s