Medellin: Comuna 13 tour

We zijn vandaag weer met een andere tour mee gegaan. Dit keer naar Comuna 13.

Comuna 13, een wijk in Medellin, was eens de meest gevaarlijke wijk in de wereld!! Er heerste een conflict tussen de overheid, guerrilla groepen, paramilitaire groepen en de drugsbendes. Het meisje wat met onze tour mee liep, is in deze wijk opgegroeid en kon zich het geweld nog goed herinneren. Ze vertelde dat ze soms 3 dagen onder de tafel of bed doorbrachten omdat er constant geschoten werd door de 4 partijen. Ook vlogen er helikopters rond die aan het schieten waren. Ze was toenpas 6 jaar!

In 2002 zijn de tijden veranderd door vredesonderhandelingen met de verschillende partijen. Een hoogtepunt hiervan was de afronding van de vredesonderhandelingen met de FARC in 2016.

In 2015 kende de stad Medellin 550 moorden onder haar 2,5 miljoen inwoners. (Nederland kende in datjaar 120 moorden). Echter in 1991 waren dat er maarliefst 7500 terwijl de stad toen 1,6 miljoen inwoners had.

Medellin heeft een prijs gewonnen voor meest innovatieve stad, zoveel veranderingen hebben er plaats gevonden. Er zijn heel veel sociale (gesubsidieerde) projecten (zo heeft onze gids Engels geleerd). Er zijn roltrappen geplaatst (wel nodig ook met die hoogteverschillen), ook heeft de Cable car voor veel verandering gezorgd, zo werden de bewoners in de bergen verbonden met het centrum en was het vinden van een baan makkelijker. Het bracht de mensen dichter bij elkaar...

We hebben een groep hiphoppers gezien die dansen voor geld (waaronder een mannetje van 5 jaar, zo schattig!!), heel veel graffiti/street art met politieke boodschappen en om mensen die verdwenen of vermoord zijn te herdenken.

We hebben de metro gepakt, zijn met de bus meegereden en hebben nog de Cable car naar Santo Domingo genomen.Dit is de langste van de (volgens mij) 4 in Medellin. En misschien ook wel de mooiste omdat deze ook nog een stuk naar beneden gaat. Dit zat niet standaard in de tour maar omdat we maar samen met onze gids waren, vond hij het ook wel gezellig om te doen!

Wat een super indrukwekkende en toffe tour!!

Vanmiddag even bij het zwembad gehangen en de rest van onze reis gepland...