Simon-Audrey.reismee.nl

Schiedam

Lieve allemaal, we zijn weer thuis! En wat is dat heerlijk!!!

Na een lange vlucht van 14 uur (met schreeuwende,jankende kinderen die voor en achter onze stoelen als boksbal gebruikten) kwamen we een half uurtje eerder dan verwacht aan op Schiphol. Wat een lange zit was dat!! Maar toen we eenmaal de gate uitstapten met onze bagage, zat John ons al gezellig op te wachten (met een biertje!). Dus we hoefden niet meteen in de kou de trein naar huis te pakken (en daar waren we toch wel heel blij mee en errug gezellig meteen een bekend gezicht te zien!)!

Om half 11 ging gisteravond het licht uit bij ons en zijn we lekker in ons eigen, schonebedje gedoken. Een bed wat lekker fris rook, zonder veren die in onze rug prikkenen met ons overheerlijk dekbedje (en zonder blaffende honden, beukende golven, toeterend verkeer of kraaiende hanen op de voor/achter grond;-). Helaas zaten we vannacht alweer om 4 uur klaar wakker op de bank. Nogal last van een jetlag dus... Heeft wel als voordeel dat vanmorgen om 9 uur alle vakantie spullen al waren opgeruimd en de was ook al gedaan ;-).

We hebben onze ups en downs gehad in de Filipijnen... We hebben prachtige plekjes gezien maar ook verschrikkelijk steden. Super vriendelijke mensen ontmoet, maar ook luidruchtige Amerikanen. Maar alles bij elkaar was het TOP!

Toch was het over het algemeen iets duurder dan we verwacht hadden. Op de meeste eilanden is het eten goedkoop, maar dan ook slecht. De overnachtingen waren wel redelijk te betalen. Alleen Boracay was duurder dan de rest van de plekken die we bezocht hebben, daar hanteren ze een beetje Nederlandse prijzen.

Je moet bij ieder eiland (tijdens snorkeltripjes) waar je aanmeert een 'fee' betalen en ook op ieder vliegveld. Dat verschilt van 40P, 100P, 200P met als topper het vliegveld van Manilla met een fee van 750P (allemaal per persoon). Geen hoge bedragen, maar kan op die manier aardig oplopen.

Bijna alle grotere eilanden hebben een vliegveld, maar alle vluchten gaan via Manilla of Cebu. Je moet dus iedere keer 2 vluchten boeken. De tickets zijn over het algemeen rond de €50 pp. En dan komt natuurlijk ook de fee er nog bij op het vliegveld. Bij binnenlandse vluchten mag je maar 10 of 15 kilo bagage pp hebben, dus als je meer hebt, moet daar ook voor bijbetaald worden.

Cebu Pacific is een van de goedkopere maatschappijen, maar er gaat geen vlucht op tijd. Zoals een Filipijnse tegen ons zei: Cebu Pacific is de Filipijnse Ryanair...

We hebben 3 weken een nogal 'soepele stoelgang' gehad met uitzondering van de laatste week in Boracay. Daar was het eten goed en konden we juist NIET meer...

Over de locaties waar we geweest zijn (eventueel voor toekomstige reizigers):

Puerto Princesa: Waren we niet van onder de indruk. Lekker om even 2 dagen te hangen om bij te komen, maar verder niet veel gedaan.

Sabang: Een klein plaatsje met niet heel veel resorts (en geen pin automaat) maar wel met een prachtig strand. Door de wind die er 24 uur per dag waaide toen wij hier waren, waren de golven wel wat hoog, maar ook dat heeft zijn charme.

El Nido: Heerlijk! Een heel mooi strand, wel iets minder mooi dan Sabang, maar geen wind en een lekker rustig dorp. Ook hier geen pin automaat, maar je kan geld halen bij het enige benzinestation in de stad. Hier hebben we prachtige snorkeluitstapjes gedaan. Hele mooie plekjes en verlaten stranden gezien. De onderwaterwereld was hier niet zo indrukwekkend, maar bovenwater des te meer.

Coron: Helse boottocht (in ons geval dan) van El Nido naar Coron! Coron City heeft geen strand, maar het stadje is wel leuk om een keer door heen te slenteren. Ook hier hebben we super mooie uitstapjes gemaakt. Onderwater was het prachtig (zeker met de lakes met het heldere water)! Bovenwater minder dan El Nido, maar ook mooi.

Cebu: Geen succes. We waren in Cebu City en dat was zo erg, dat we van schrik de rest van het eiland niet hebben geprobeerd. We wilden hier zo snel mogelijk weg.

Dumaguete: Wel een leuke stad met een boulevard, maar geen strand. We hadden meerdere opties om het strand op te zoeken op dit eiland (Negros), maar wij hebben er voor gekozen de boot naar het eiland Siquijor te pakken. Daar konden we eindelijk hangen in een hangmat met uitzicht op zee. Het strand was niet het mooiste wat we hebben gezien, heel klein, maar lekker om even een paar dagen te relaxen.

Boracay: De perfecte afsluiting van onze vakantie. Hier hebben we besloten niets meer te doen. Boracay heeft voor ieder wat wils, een prachtig wit strand, discotheken, veel watersporten (en ook wind- en kitesurfen), maar het is wel erg druk (vooral met Amerikanen, Russenen Chinezen), maar je kan de rust opzoeken.

Manilla: De ene avond dat wij er waren was voor ons de bevestiging dat het de juiste keuze voor ons was dat we hier niet naartoe wilden...

We hebben veel gezien en veel gedaan maar we hebben ook dingen die we wilden doen helaas niet gedaan. Maar we hebben GENOTEN! Het rondreizen kost wel veel tijd, maar de Filipino's zijn altijd vriendelijk en behulpzaam.

Super leuk dat jullie ons gevolgd hebben. We hebben genoten van jullie reacties!! Thanks!!

Tot snel allemaal.

X Simon & Audrey

En nog even voor Martijn: wat leuk van je te horen en dat je onze site hebt gevonden!! Mocht je nog wat willen weten, horen we het wel.

wim

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen, en weer blij zijn om thuis te zijn.
Het waren leuke verhalen, waarin jullie inderdaad lieten blijken ups en downs te hebben, en dat hoort ook bij zo'n reis, het is toch een mooie ervaring.
Maar ik heb wel uit de verhalen opgemaakt dat jullie niet nog eens naar de philipinoos gaan, en ikke eigenlijk ook niet, van wat ik gehoord heb, geen biertjesbar gevonden, op 1 na, maar niet overtuigend.
Ik hoop jullie snel weer te zien.
Simon is morgen jarig, 41 alweer, hiephiep hoera
Houdoeeeeeee

Astrid en Teun

Fijn dat jullie weer heelhuids thuisgekomen zijn, wat een geweldig leuk en eerlijk geschreven verslag, niet alleen maar Halleluja maar ook de ontberingen vermeld. Dat is pas een reisverslag. We hebben ervan genoten en we hopen jullie ook. Simon van harte gefeliciteerd met je verjaardag, het kado heb je dus al volop geconsumeerd. Wat zal het tegenvallen weer aan de slag te gaan maar samen met Audry is het in Schiedam ook geweldig. Audry erg bedankt voor dit verslag.

Rob & Linda Terwal

Hallo Simon & Audrey,

Mijn naam is Linda Terwal en ik kom ook uit de Filippijnen, wij ( mijn ouders ) hebben een huis op Maripipi dat is Biliran Danao, daar kom ik vandaan!
Ik heb jullie site via Marja Coolen, Micheal Coolen is jouw collega, wat een leuke site hebben jullie en ik heb ook mijn mail al ingevuld, dat is info@terwal.nu!
Wij gaan op 1 april weer naar de Filippijnen, maar deze keer gaan we echt rondreizen! Hoop dat we wat horen van jullie... Groetjes Rob en Linda Terwal

martijn

hi guys..
thanks voor alle verhalen. heeft mij inmiddels al een goede leidraad gegeven. van bora cay hoor ik goede verhalen van meerdere bronnen, dus dat gaat ook ons eindstation worden denk ik..

en ik ga die rex barman ook eens proberen te vinden! :-)

Rob en Linda Terwal

Beste Martijn, als ik jou was zou ik ook naar Bohol gaan! Daar is het ook schitterend met witte stranden en niet zo duur als boracay!