Simon-Audrey.reismee.nl

Kuala Lumpur: Food tour

Voor vandaag hadden we een food tour geboekt bij Food Tour Malaysia. Om 11.00 uur staan we klaar bij het Bengsar Station en daar worden we opgewacht door Gaby. Ze zal ons al lopend tot 15.00 uur van alles laten proeven en vertellen. Gaby verteld dat Maleisiërs gek zijn op eten en 1 x per dag eten: van ’s-morgens tot ’s-avonds, dus gewoon de hele dag door (duidelijk is dat Gaby zelf ook van eten houdt;-). Ze eten ook allemaal buiten de deur en vooral graag langs de weg. Bij bijv. iedere bouwput zie je eettentjes staan. We zijn met een groep van 5: 1 Engelse jongen, een ouder echtpaar uit Nieuw Zeeland en wij. Terwijl we lopen verteld Gaby van alles over KL en de beste eettentjes hier.

We beginnen in Little India. Bij allerlei tentjes stopt ze en besteld iets wat wij kunnen proeven. Zo hebben we een heerlijk Indiaas maaltijd op met rijst en kip enzo (op een bananenblad). Het schijnt dat Maleisiërs omrijden om hier te kunnen eten. Ze hebben hier aardewerken potten staan die ze al jaren gebruiken. Door deze niet af te wassen, trekt de aroma in het eten. En heerlijk was het: Siem at zijn vingertjes er bij op!! We hebben nog wat snacks geproefd bij een tentje met zoveel zelfgemaakte snacks/zoutjes! We hebben er heel veel mogen proeven, allemaal echt wel lekker. Behalve 1, dat was iets van ginger en erg pittig. Best grappig als iedereen dat in zijn mond steekt en je ziet de reacties van iedereen ;-)

Toen liepen we door een wijk waar je ’s-avonds volgens Gaby beter niet kon zijn, het red light district. Ondertussen struikelden we bijna over de blinden (of zei over ons). Het schijnt dat in deze wijk heel veel scholen zitten om blinden een vak te leren (en nee, ik weet niet of er ook blinde hoeren waren;-).

Weer bij een Indiaas zaakje een zoetigheidje geproefd, super zoet maar best lekker. Verder op de hoek weer een gefrituurde banaan met iets van karamel er in, SUPER lekker!!!! Oversteken en daar kregen we weer schaafijs met earthwurms (lijken net wormpjes van groene gelei) en kokos. Ook weer onwijs lekker.

Daarna nog naar een zaakje waar ze allemaal gefrituurde, hartige snacks verkochten, we kregen allemaal een zakje met een stuk of 4 snacks (ik begon ondertussen al aardig vol te zitten). Óók weer heerlijk.

Toen hebben we 1 halte de metro gepakt (eerst op het station naar de toilet en hier voor het eerst kennis gemaakt met het ‘gat in de vloer’, het ging me goed af maar het spettert wel…..;-).

Na 1 halte uitgestapt en we waren in Chinatown (meteen het oude kantoor van Petronas gezien, de eerste wolkenkrabber van KL en van bovenaf in de vorm van een ster). In Chinatown door een steegje gelopen (waar op dat moment net een drugsdeal werd gesloten) en we stonden in Petaling Street, dé straat om nep spullen te kopen voor weinig. Hier bij een Chinees noodles gegeten. Die vonden we beide niet zo spectaculair, maar het was het beste restaurant om dit te eten, volgens Gaby. Hier kregen we ook een Chinese Margarita, maar die vonden we allebei niet te zuipen….

Dit was alweer de laatste stop. Wat een leuke tour!! Zeker een aanrader als je deze kant op gaat. Ze schijnen ook avond tours te doen, en wat ik begreep van de Engelsman (die had deze ook gedaan) was deze helemaal aan te raden!!

Weer terug bij ons hotel natuurlijk eerst naar de Starbucks en gekeken of we morgen richting Kuching (op Borneo) kunnen vliegen… Helaas!!! Alle vluchten vol tot de 19e!!! Change of plans dus. We gaan naar Taman Negara!!

's-Avonds nog de Petronas Towers by night bewonderd en een stuk gelopen. We kwamen uit bij Berjaya Times Square. Dit bleek een onwijs groot winkelcentrum van ong. 10 verdiepingen en verschillende vleugels en met over de top kerstversiering. Er zit zelfs een thema park compleet met achtbaan en andere attracties!! Hier hebben we nog even een tijdje staan kijken en toen weer naar Jalan Alor om een heerlijk hapje te eten.

X