Simon-Audrey.reismee.nl

Don Khone

Vanmorgen om 5 uur ging het wekkertje. We zouden om 5.40 uur opgehaald worden om naar het vliegveld gebracht te worden. Terwijl we zaten te wachten kwamen er heel wat toeristen voorbij om de aalmoes ceremonie bij te wonen. Het aanbieden van aalmoezen is een oude boeddhistische traditie uit de begintijd toen monniken nog rond zworven en alleen een gewaad en een bedelkom bezaten. Deze traditie bestaat dus nog altijd en is een goede daad die goede karma zou brengen. Plechtig aalmoezen geven vindt dagelijks plaats bij zonsopkomst als de monniken hun kloosters verlaten op zoek naar eten. Wij hebben dit over geslagen omdat we dit al 2 keer in Huay Xai hadden gezien (we zaten gewoon per ongeluk zo vroeg te ontbijten;-).

Toen ons vervoer op zich liet wachten hebben we maar zelf een tuktuk geregeld, na het inchecken was het zo tijd om te boarden. We vlogen met Lao Airlines en ze doen hier niet zo moeilijk... Daar staat het vliegtuig, loop er maar heen, taxiën terwijl iedereen nog staat is ook geen probleem, daar ligt de kaart met safety instructions dus lees deze maar goed, hier heb je een flesje water en wat mixed fruit chips (bah!) en nu zitten en niet zeiken ;-)).

Na zo'n 45 min. vliegen waren we in Vientiane (met de bus had ons dit 10 uur gekost), vliegtuigje uit, weer inchecken, uurtje wachten en weer vliegtuigje in. Na 1 uur en 10 min. stonden we in Pakse. Daar de tuktuk gepakt richting het busstation om de bus te pakken richting Naka Sang. Onderweg werden we van de weg geplukt door een mini-van die ons er (uiteraard tegen het juiste bedrag) wel heen wilde rijden. Wij zagen het voordeel van privé vervoer met airco wel dus na wat onderhandelen zijn we overgestapt.

In Naka Sang bootje gepakt naar het eiland Don Khon. Don Khon is onderdeel van de 4000 eilanden. Dit is een zoetwaterarchipel die bestaat uit duizenden grote en kleine eilanden en zandbanken. Het hele gebied beslaat een stuk van zo'n 50 kilometer in de Mekong.

We hebben nu een heerlijk hutje vlak aan het water. Wat een relaxt eiland!!! En wat ook lekker is: ze hebben hier kussentjes op de stoelen! ;-)

Tussen de eilanden Don Det en Don Khon is een brug waar we net van de zonsondergang hebben genoten.

Het plan is om hier 3 nachten te blijven om dan naar Cambodja te vertrekken. Misschien kan Siem hier eindelijk zijn (reis)hengel gebruiken die hij al 2 weken mee sjouwt ;-)

Morgen misschien even een scooter huren om het eiland rond te crossen. Het is hier een stuk warmer dan voorheen!! Heerlijk!

X

Marja

Ohhhhhhh ben benieuwd naar de foto s zeg

judith

Nou dan maar hopen voor Siem! Veel plezier.wacht wel op de foto's.

Ton

Ziet er echt weer gezellig uit.
een hele onderneming.

Margot

Zo klinkt super, zoetwater .... Kben heel benieuwd wat je daarin met de snorkel tegenkomt ????

coby

goed gevoel dat je toch je hengel kan gebruiken