Simon-Audrey.reismee.nl

Phnom Penh

Gister zijn we dan naar Angkor Wat geweest. Dat was tof, maar toch gaan de stapels steentjes op elkaar lijken (wat zijn we toch een cultuurbarbaren;-).

We hebben de 4 meest bekende gezien. Dit kan met de fiets... Maar wij hebben ons natuurlijk rond laten rijden door een tuktuk.

De tempels van Angkor behoren tot de meest bewonderde antieke bouwwerken van de wereld.

Jammer was dat Siem niet binnen kwam in zijn hemd (ik had al m'n schouders en knieën bedekt) en ter plekke een shirt moest kopen. Achteraf genoeg mannen in hemd gezien, dus dit was waarschijnlijk een goede scam om shirts te verkopen... Siem is nu de trotse bezitter van een prachtig blauw shirt met een olifant en 'Cambodia' er op ;-))

De mogelijk bekendste en het grootste religieuze monument ter wereld, is Angkor Wat (betekent 'stad die een tempel is') en is in de 12e eeuw gebouwd en gewijd aan de hindoeïstische god Vishnu. Zodra we aan kwamen lopen over de lange toegangsweg herkende ik de torens van Angkor Wat, in plaats van op plaatjes nu in het echt!!

In het hart van Angkor Thom (betekent 'grote stad') ligt de Bayon. Deze heeft 3 niveaus en 54 torens waarop 200 mysterieuze gezichten zijn te zien. Behoorlijk groot, want Siem en ik waren elkaar ineens kwijt! Ook zeer herkenbaar en super mooi, met al die blije gezichten!

De 3e tempel die we hebben bezocht weet ik niet meer... We hebben zo veel gezien...

Als 4e Ta Prohm. Dit was ooit een welvarend boeddhistisch klooster en wordt nu omgeven door het oprukkende oerwoud (en kwam voor in de film. Lara Croft: Tomb Raider van 2001).

We hebben als laatste nog genoten van een zonsondergang vanaf een van de tempels. Niet spectaculair, omdat je de zon gewoon achter bomen ziet weg zakken en niet achter een tempel. Maar toch waren we niet de enige!!!

Ondanks dat het erg warm en stoffig was, hebben we genoten van deze dag! Ik vind het toch altijd wel een ding om iets in real life te zien wat zo wereld beroemd is!

Na een verfrissende douche zijn we even over de night market gelopen richting pub street (ze doen hier duidelijk wel aan kerstversiering!!). Daar vlakbij wat gegeten en via de night market weer terug. Onderweg nog even een drankje genomen en terwijl Siem van zijn biertje zat te genieten heb ik een voetmassage genomen (zoals ze hier zeggen: 'you want massa';-).

Vanmorgen om 8 uur de mini-van gepakt richting Phnom Penh. Een rit van zo'n 4 uur. Kan ook met de bus, dat is iets goedkoper maar ook minder snel). En daar zijn we nu. Meteen een tuktuk geregeld om morgen naar de killingfields te gaan. Ook iets wat we héél graag willen zien, maar het zal geen gezellig uitje worden, wel indrukwekkend, denk ik!

We willen hier zo snel mogelijk weer weg! Wat een enorme ongezellige stinkstad!! Maar dat is onze mening...

Leuk om hier oud & nieuw te vieren... :-0

X

Thomas

Ik dacht eerst even dat het een smurf was maar het was onze Siem in zijn nieuwe blauwe shirt! Dat jij ernaast durft te lopen Audrey??!!

Marja

Mooie foto's Au. Pffff the Killing fields, zal zeker indrukwekkend zijn.
Is ook een film van gemaakt.

Sonja

Genieten een beetje mee hier door je verhalen en mooie foto's, super!
Hopelijk vinden jullie een leuke stek om de jaarwisseling te vieren. Siem niet nog ergens, last minute, een knaller scoren!? ;-)
Veel plezier toegewenst - X -