Simon-Audrey.reismee.nl

Phnom Penh

Vanmorgen een indrukwekkende ochtend gehad. We zijn naar Tuol Sleng gevangenis en de Choeung Ek killing fields geweest. Gezellig is anders, maar wat bizar wat daar allemaal gebeurt is!!

We begonnen bij Tuol Sleng-museum (ook wel Museum van Volkerenmoord genoemd). Dit is de oude Tuol Svay Prey hogeschool die in 1975 door de Rode Khmer werd overgenomen voor gebruik van de speciale veiligheidsdienst van Pol Pot. Het gebouw werd door deze dienst gebruikt als gevangenis (S-21) en martelkamer (totaal 3 jaar, 8 maanden en 20 dagen). Het precieze aantal gevangenen is onbekend, maar de schattingen lopen uiteen van 14.000 tot 20.000 mensen. Bij de bevrijding van Phnom Penh in 1979 vonden de Vietnamezen hier slechts 7 overlevenden. Een hiervan hebben wij vandaag gezien want hij zat buiten boeken te signeren...

Iedereen die een bril droeg werd gevangen genomen (want als je een bril droeg, was je intelligent), maar ook mensen met een opleiding, leraren (terwijl Pol Pot zelf leraar was!!), monniken en onschuldigen en werden gedwongen tot een bekentenis (dat ze bijv. voor de CIA werkten terwijl ze daar nog nooit van gehoord hadden)...

We werden stil van alle foto's, de cellen, de martelkamers en de verhalen die we hoorden op de audiotoer (als een echte toerist met koptelefoon op lopen, maar het was onwijs interessant).

Daarna naar Choeung Ek, ook wel The Killing Fields of Velden des Doods genoemd. Gevangenen van Tuol Sleng werden hier naar toe gebracht en omgebracht. Om kogels te besparen sloegen de Rode Khmer kinderen dood tegen bomen en door bij volwassenen de hoofden met de achterkant van geweren in te slaan. Choeung Ek is een van de meer dan 300 killing fields in Cambodja.

Medewerkers verzamelen nog iedere 2 maanden, kleding, botten en tanden die naar het oppervlak komen (door regen).

Ook hier weer een audiotoer met bizarre informatie. We liepen meteen tegen de stupa aan die als monument dient en waar 17 lagen schedels in liggen (17 lagen verwijzend naar 17 april 1975, de dag dat Pol Pot aan de leiding kwam). Op de onderste laag staat op de schedels met een kleurcode aangegeven hoe het slachtoffer om het leven is gebracht...

Daarna langs een veld met allemaal kuilen er in, in iedere kuil is een massagraf gevonden en hier en daar zie je nog kledingvodden uit de grond steken... En uiteraard langs de boom waar baby's en kleine kinderen tegen dood werden gegooid.

En dan te bedenken dat Pol Pot zelf gewoon 82 jaar is geworden terwijl hij ergens in de jungle van zuid-west Cambodja zat. Weliswaar onder huisarrest maar wel omgeven door zijn vrouw, kinderen en kleinkinderen! De officiële doodsoorzaak is een hartinfarct maar er gaan geruchten dat hij vergiftigt is...

Om het wat luchtiger te maken zijn we daarna naar het Royal Palace gelopen maar ik was niet goed gekleed om hier naar binnen te komen. Dus toen zijn we met de tuktuk naar de Central Market gegaan. Onwijs groot! Allemaal smalle steegjes met kleding, huishoudelijke spullen, juwelen, allerlei prullaria en natuurlijk weer eten.

Vanaf Central Market terug gelopen naar ons hotel (wel de hele 1,5 kilometer, met behulp van de app Maps.me, anders hadden we het natuurlijk nooit meer gevonden;-)

Nu zitten we even wat te drinken bij ons hotel. Morgenochtend pakken we om 8 uur de mini-van richting het strand van Sihanoukville (naar schatting een rit van 4 uur).

Blij dat we hier weg kunnen! Phnom Penh is niet onze stad!! Wat een gruwelbende!! Het stinkt hier verschrikkelijk, is vies, druk, stikt van de zwervers (ook veel kinderen), hoeren (bleek gisteravond dat we in een straat zitten vol met 'gezellige dames') en verminkte mensen (afschuwelijk om te zien)! Meest uitgesproken woorden van Siem gister en vandaag: 'wat een verschrikkelijke stink bende hier'.

Voor jullie allemaal een super jaarwisseling!! Wij zijn iets eerder aan de beurt, maar misschien kijken we wel even vanuit bed door het raam om te zien of er vuurwerk is ;-)

X

Sylvia :-)

Zooo.. ben weer helemaal bij gelezen. :-D
Wat een bijzondere ervaringen weer allemaal.
En wat een mooie foto's weer. :-)
Bij het lezen van de The Killings Fields gingen mijn gedachten gelijk weer terug naar Auschwitz, dat vonden Wout en ik ook al zo indrukwekkend en ongelofelijk.
Geniet nog lekker van de verder vakantie!!
En namens ons een fijne jaarwisseling en een gelukig,gezond ,mooi, liefdevol en vredig 2016!
En vier het leven!! XxX

Marja

Bizar hoor, ook om te lezen dat dit maar 1 van de ongeveer 300 killing fields zijn. Pffff lijkt me idd erg indrukwekkend en iets om stil van te worden.
Gelukkig straks daar weg en richting een wat mooiere (schone) omgeving ...strand yeahhhhhh. Mies en ik wensen jullie natuurlijk ook een fijne jaarwisseling.
Groetjes en knuf Mar

Thomas

Hadden jullie voor de oudejaarsdag niet een optimistischer verhaaltje kunnen opschrijven? Nu kan ik vanavond niet meer slapen :-)

Ina vos

Heel indrukwekkend verhaal leuk om het allemaal te lezen wat jullie mee maken. Geniet nog van de vakantie en een goed uiteinde en een super 2016. Gr. Jan en Ien

coby

hoewel ik jullie niet iedere dag zie ,mis ik beide behoorlijk
dikkexxxxxxxxxxxxxxxxx en vooral een gezond 2016

coby

onder de indruk van jullie verhaal,besef hoe goed wij het eigenlijk hebben.xxx

Ton

Leuke foto's