Simon-Audrey.reismee.nl

Elephant Nature Park

Hallo allemaal,

Vandaag een super dag gehad!! We zijn naar het Elephant Nature Park geweest. Als iemand ooit nog deze kant op wil gaan: dit zeker niet over slaan!! Wat een ervaring en wat een verhalen.

Dit Park is in 1995 opgericht door een Thiase met de bijnaam Lek, wat klein betekent (wat ook wel klopt want ze kwam tot onze navels

Wink
). Ze doet er alles aan om olifanten te redden die mishandeld worden/zijn en deze te verzorgen en een rustiger plekje te bezorgen.

We werden opgehaald bij ons hotel en op weg daar naar toe kregen we al een documentaire over E.N.P. te zien. Dit was een documentaire zoals je ze ook zou kunnen zien op Discovery. Zeer indrukwekkend.

Bij het park aangekomen kregen we een rondleiding en zagen we al overal de olifanten lopen (momenteel hadden ze er 34, wat het maximum is). We mochten ze na de rondleiding, een bak (vieze) koffieen uitleg wat wel en niet mag, meteen eten geven. Zo leuk om eten te geven en die slurf om je hand te voelen!! Olifanten eten 18 uur per dag en slapen er maar 4. Toen zijn we de loopbrug op gegaan en hadden een prachtig uitzicht over het hele landschap wat tussen de bergen ligt. Dit stuk landis van E.N.P. en is voor een groot deel geschonken. Bij deze loopbrug stonden al veel olifanten in de buurt, dus dat werd meteen foto's schieten (veeeeel foto's!!).

Al snel was het tijd om de olifanten te badderen. Er loopt een rivier(tje) over het landschap en daar gaan de olifanten zo'n 2 keer per dag lekker afkoelen. Tijdens dit badderen mochten we ze dus ook schrobben en emmers water over ze heen gooien. Echtsuper om zo dicht bij zo'n onwijs groot beest te staan (en ze zijn ECHT groot als je er zo naast staat).

Na het badderen moesten we snel weer de loopbrug op omdat er een andere kudde aan kwam met 2 kleintjes. De moeders en tante's zijn nogal beschermend, dus als je te dicht bij komt, moet je maken dat je weg komt.

Toen lekker gelunched. Er was echt van alles, dus dit was een mooi moment om dit allemaal eens te proberen. Na de lunch weer een mooi verhaal gehoord. Over wat Lek allemaal doet en hoe. Ze hebben bijv. ook nog een stuk land op de berg om daar de olifanten, die er klaar voor zijn, terug te zetten in het wild.

Er liepen trouwens ook heel veel gewonde olifanten rond: een blinde (kapot gestoken), een manke (op een landmijn gestapt) eneen met een gebroken heup (ook door mishandeling).

Toen kregen we nog een documentaire te zien. Echt verschrikkelijk!! Dit was niet een mooi verhaal, maar je kreeg gewoon mishandelingen te zien! Echt zo gruwelijk! De olifanten worden soms een week klem gezet in een soort hokje waar ze totaal niet kunnen bewegen om ze te trainen. Terwijl ze zo opgesloten staan, worden ze aan alle kanten gepriktmet stokken met spijkers erin engeslagen met stokken. De kinderen doen hier ook gewoon aan mee omdat hun vaders dat ook doen en ze dus niet beter weten. Ik ben tussendoor nog even naar het toilet gegaan omdat ik het niet aan kon zien... Hier zag je ook dat Lek bij deze mishandelingen zat (met veel verdriet, dat was wel te zien) en ze deed er alles aan om de olifanten in ieder geval medische zorg te mogen geven.

Daarna nog een keer eten geven en badderen en toen was de dag alweer om.

Echt waar: dit is echt aan te raden!! We hebben zo'n indrukwekkende dag gehad. Het is super bijzonder om zo dicht bij deze mega grote beesten te staan!!!

Wat een toffe dag!!

Het ballon varen doen we trouwens maar niet. Bleek toch iets te duur. Morgenochtend vroeg (7 uur) gaan we met de bus naar Sukothai. Moeten we wel 5 uur in de bus zitten, maar we verwachten dan iets minder drukte. Chiang Mai is super, maar jammer dat het overal en altijd zo druk is.

Snel meer van ons!

X allemaal.

Huibert

Weer fantastisch,waar blijven de foto's
Groetjessssss

Sonja

Lieve Audrey en Simon, Een dagje later, maar niet minder gemeend: Een Heel Gelukkig En Gezond 2010!
Had gisteren jullie eerste verslag gelezen (na de hele dag, vol spanning, voor niets kijken op jullie reislog) en dan vandaag alweer de volgende, leuk!! Ben ook erg benieuwd naar de foto's. Raar idee dat jullie daar de olifanten aan het badderen zijn terwijl het hier alweer sneeuwt. Veel plezier en heel veel liefs, Sonja - X -

TanTan

Geweldig verslag, heerlijk om dit allemaal mee te maken. Prachtig dat er zulke mensen zijn die zich zo inspannen voor de dieren. Is het je opgevallen dat als olifanten lopen dat ze de achterpoten plaatsen op de afdruk van de voorpoten??
Dikke knuf TanTan

Wout & Sylvia

Toch goed dat de Partij voor de Dieren is opgericht. Ben trouwens benieuwd wat de olifanten in de resterende 2 uur doen :-) .....

Lijkt me trouwens een waanzinnige ervaring, zo'n dag met een olifant.

Ben benieuwd naar de foto's.

Groetjes Wout & Sylvia

Margot

Klinkt HEERLIJK! Kan echt niet wachten op de volgende update. Geniet ervan! Al veel foto's en film?
Heel veel (nog steeds jaloerse) xxx van mij (Margot)

Frank

Hoe is het met de beentjes?