Salento

Hola gringo's,

Vanmorgen hebben we de bus van half 9 gepakt van Cali naar Armenia om daar de bus te pakken voor de laatste 45 minuten naar Salento. Omdat de reis niet zo lang duurde, was het prima te doen. Je weet maar nooit hoe warm of koud het zal zijn in de bus, dus laagjes is de beste oplossing... Vandaag hadden we een bus waar we laagjes uit konden trekken .

Ook Salento is weer super heuvelachtig, maar dat is eigenlijk heel Colombia. Dus wandelschoenen komen goed van pas hier!

En.... Wat is Salento LEUK!!!! Wat een relaxed dorp, veel toeristen (we hebben hier al meer Nederlanders gehoord/gesproken dan tot nu toe de hele vakantie), veel restaurantjes en barren en veel gekleurde huisjes. Tot gisteren hadden ze hier een paar dagen feest, dus dat hebben we (gelukkig) net gemist.

We verblijven bij Hotel Campestre Selva Verde. Een super rustig plekje met leuk uitzicht, net iets buiten het centrum. Dit dorp telt 7000 bewoners en door de hoge ligging kent de stad een gemiddelde temperatuur van 18 graden. Weer een stuk koeler, maar wel lekker. Alleen jammer dat het vanmiddag best hard ging onweren en regenen...

De eigenaar is een gepensioneerde Amerikaanse man Ron met zijn half Colombiaanse vrouw (ze wonen hier een jaar of 14 en zijn vrouw spreekt ondertussen geen Engels meer). Ron zat op zijn praatstoel en gaf ons meteen tips. Op zijn aanraden zijn we een late lunch (dus meteen avondeten) gaan nuttigen bij Brunch. En wat was dat lekker!! Inderdaad een aanrader!

Morgen gaan we weer eens fijn hiken (want dat klinkt interessanter dan wandelen) door de Cocora Vallei. Schijnbaar een must see! We zijn benieuwd en hebben er zin in. Hopelijkwerkt het weer morgen mee...

Hasta luego,amigos.

Cali 2

Cali is de 3e stad van Colombia en bekend om de salsa en sport. Er wordt hier veel salsa gedanst (een andere versie dan bijv. in Cuba) en schijnbaar doen ze hier ook veel aan sport. Veel sportevenementen van Zuid Amerika worden hier gehouden.

Gisteravond zijn we naar Parque del Perro gelopen, niet ver van ons hotel. Dit is een klein parkje met allemaal barren en restaurants er om heen. Super gezellig plekje. Hier hebben we, typisch Colombiaans, sushi gegeten . Gistermiddag hadden we ook al zo lokaal gegeten... Lekker spaghetti bij de Italiaan

Gisteren hadden we via TripAdvisor een Cali city tour geboekt voor vandaag bij Valley Adventours. Een leuke trip met, voor de verandering, een gids die super goed Engels sprak!

We zijn naar Cristo Rey gereden. Dit is een 26 meter hoog beeld van Jezus Christus op de berg Cerro de los Christales (kristallen heuvel). Dit is qua formaat het 10e grootste beeld (het beeld in Rio de Janeiro is het meest bekende beeld, maar is het 4e grootste beeld. De grootste is 34 meter en staat in Bolivia). Boven zou je een prachtig uitzicht over Cali hebben, maar wij hadden pech want vandaag is een regenachtige dag en boven was het alleen maar wit... Gelukkig trok het redelijk snel even open, dus we konden nog wel iets zien (om daarna weer heel snel dicht te trekken).

We zijn nog naar een beeld gegaan van de oprichter van Cali (oh leuk, een steen). De gids heeft ons nog de Toren van Cali aangewezen. Dit is een gebouw van rond de 40 verdiepingen. Vroeger zat het kartel op de 26e verdieping van deze toren. Hier martelden en vermoorden ze mensen. Tot op heden wordt de 26e nog steeds niet gebruikt. Niemand wil deze verdieping huren omdat mensen geloven dat het er spookt...

Hij heeft het e.e.a. verteld over het eten in Cali en over de oorsprong van de salsa in Cali.

We zijn langs wat katten beelden gelopen. Deze staan symbool voor de katten van de zwervers die vroeger langs de rivier woonden. Daarna nog een kerk gezien, een gebouw dat vroeger van Philip Morris was (tabak) en waar nu het 'Department of Tourism' in zit. Leuk weetje: dit gebouw zit in Narcos als het hotel waar Escobar verbleef. Daarna zijn we nog een stukje gelopen door de populairste wijk van Cali: San Antonio.

Het was een leuke toer en wat een verademing een Engelssprekende gids te hebben!!!

Aangezien we een super fijne kamer hebben in Hotel Piaro Inn en het soms regent, zitten we nu even lekker te relaxen op onze kamer.

Morgen weer door....

Cali

Gisteravond hebben we dus de bus gepakt naar Cali... Dit ging niet helemaal naar wens

We werden in een bus gepropt en een klein half uurtje later er weer uit gegooid. Stonden we dan, met een Colombiaans gezin, langs de kant van de weg, in the middle of nowhere in het donker! Daar hebben we wel een uur staan wachten om uiteindelijk te worden opgepikt door een bus.

Lekker dan, onze gereserveerde plekken gingen niet meer op omdat we in een andere bus zaten. We hadden de achterste stoelen, net voor de toilet    waarvan de rug niet naar achter kon en een ieniemiene Colombiaantje voor ons zijn stoel wel in de ligstand had... Dus wij konden met onze lange lichamen geen kant op!

Na een paar hazenslaapjes kwamen we om 07.00 uur aan in Cali, iets later dan gepland, maar we hebben het overleefd!

We hebben een taxi gepakt naar ons gereserveerde hotel en daar konden we gelukkig meteen in de kamer! Na een ontbijtje aan de overkant zijn we maar even 2 uurtjes gaan liggen en douchen. Yes!!! Na een tijd weer eens warm water, wat een heerlijkheid!

We gaan zo maar eens de boel verkennen.

San Agustin 2

Na een prima nacht in Casa Tarzan (alleen een beetje herrie van het verkeer) gaan we maar weer eens op pad.

We hebben een taxi gepakt naar het archeologische park met overblijfselen van de San Agustin cultuur uit de precolombiaanse beschaving. Kortom: we hebben steentjes gekeken

Nu zijn wij enorme cultuurbarbaren, dus die steentjes hadden wij snel gezien   Om jullie een beeld te geven: in de gids stond dat een van de sites 45 minuten lopen was, dit hebben wij in 15 minuten gedaan... We zijn nog een stuk in het park naar boven gelopen waar we een prachtig uitzicht over de omgeving hadden.

Toen we terug naar het dorp wilden, stonden er geen taxi's dus besloten we om maar de berg af terug te lopen. Dat was een wandeling van een uur en was prima te doen. Halverwege de berg nog even geluncht, eindelijk een heerlijk gebraden kip voor Siem (i.p.v. gekookt) en ik had een heerlijk visje.

's-Avonds hebben we gegeten bij het restaurant van ons hotel en dit was dit keer minder lekker dan gisteravond. Maar wat is het een leuk plekje om te zitten met een drankje en eten!

We pakken vanavond de bus van 20.15 uur naar Cali. Daar komen we om 04.15 uur aan...

San Agustin

Gisteravond bij ons hotel is onze hele reis naar San Agustin geregeld door een medewerker! Super handig! We werden om 04.30 uur (!!!!) opgehaald met de auto om ons naar Neiva te brengen. Daar hadden we de bus van 06.15 uur naar San Agustin.

Dit keer een iets luxere bus mét airco.... Shit, hadden we ons dit keer niet te warm aangekleed, hadden we het nu een beetje fris De route was prachtig met veel bochten en bergen. Gelukkig zijn wij geen van beide snel wagen ziek... Helaas gold dat niet voor de dikke dame naast me! Die gooide redelijk snel de 3 zakken chips die ze net als ontbijt naar binnen had zitten werken, in een zakje

Wij vonden Villavieja een leuk stadje! Relaxed en gezellig.

Rond 13.30 uur zijn we aangekomen in San Agustin. Ziet er opzich ook leuk uit maar een stuk drukker. Vooral ons hotel Casa Tarzan ziet er erg leuk uit.

Net even een rondje gelopen en een overheerlijk bakkie koffie gedronken... Wat fijn dat Colombia een koffie landis!!

Vanavond maar even een toertje boeken om de omgeving te verkennen...

We hebben ondertussen Google Translate gedownload en dat maakt ons leven hier een stuk makkelijker

Fijn weekend!!

Villavieja

De busreis gisteren van Bogota naar Villavieja viel toch nog tegen... We vertrokken rond 8.00 uur met de taxi naar het busstation om daar de bus te pakken naar Neiva. Het gaat hier nogal strikt want we zaten eerst op de bus van 8.45 maar we hadden kaarten voor de bus van 9.00 dus we werden weer uit de bus gehaald .

Eenmaal in Neiva was het een hele klus om vervoer naar Villavieja te vinden... Opzich was het niet zo moeilijk maar als wij Spaans zouden kunnen of de Colombianen Engels, had het een stuk soepeler gegaan

Toen we eenmaal iemand hadden gevonden die een beetje Engels sprak, heeft hij er voor gezorgd dat we de juiste bus pakten ('ga maar zitten, ik roep jullie wel'). Heel aardig!!

Om 18.30 kwamen we na een lange dag reizen eindelijk aan bij ons gereserveerde hotel... In Azië staat de airco altijd op standje vrieskou, maar hier kennen ze geen airco... Dus wij zaten te warm gekleed de hele dag te zweten in de bus. Volgende keer dus even anders aanpakken!

Vandaag zijn we naar de Tatacoa woestijn (Desierto de la Tatacoa) geweest. Aangezien de temperatuur rond de middag op kan lopen naar 40 graden, zijn we pas om 15.00 uur die kant op gegaan met onze gids. Leuk detail: onze SPAANSTALIGE gids Hij vertelde hele verhalen en wij hebben overal op geknikt en 'si, si' gezegd alsof we ieder woord begrepen . We begrepen wel iets, maar kunnen het niet navertellen...

De Tatacoa woestijn heeft een rood en grijs gedeelte en we hebben beide bezocht. Ook heb je nog een observatorium waar je heel mooi de sterren kunt bekijken. Hier komt iedere avond om 19.00 uur een sterrenkundige vertellen. Wij hadden al gehoord dat 80% van wat hij verteld in het Spaans is en toen we aankwamen,zouden we nog 45 minuten moeten wachten... Wij bedachten dat we de sterren vanuit ons hotel ook wel konden zien, dus hebben hier niet op gewacht!

De Tatacoa woestijn is een 330 km2 grote woestijn in de vallei van de Rio Magdalena en ligt ong. 3 graden ten noorden van de evenaar. De woestijn dankt haar oorsprong aan haar bijzondere geografische ligging tussen twee bergketens en heeft door de vele regenval een uniek landschap.

En bijzonder was het!! Heel tof om gezien te hebben! Het landschap leek wel buitenaards en was prachtig, vooral het rode gedeelte!!

En wat zijn de Colombianen die Engels spreken behulpzaam! Vanmorgen de 2e man ontmoet die bij ons kwam zitten, ons allerlei tips gaf en een hele kaart tekende wat we allemaal moeten zien en bezoeken! Ze willen heel graag dat je hun land mooi vindt en de mooiste plekken bezoekt! Ze geven zelfs hun telefoonnummer indien we hulp nodig hebben of in de problemen komen! Heel bijzonder!

Morgen vertrekken we weer....

Bogota 3

GELUKKIG NIEUWJAAR IEDEREEN!!

Bogota.... Wat zullen we ervan zeggen... We zijn er nog niet over uit wat we van deze stad vinden.

's-Avonds is het hier koud, overdag bedrieglijk zonnig (we zijn dus al flink verbrand). Bogota heeft 9.7 miljoen inwoners en is ongeveer even groot als New York. De straten zijn heel makkelijk ingericht, die zijn nl. genummerd: de ene kant heet Calle, de kruisende straten Carrera. Wij zitten in de wijk La Candelaria (schijnbaar de leukste wijk van Bogota en heel veilig) in Calle 9. Dus als je in Calle 10 staat is het een kwestie van een straat opschuiven en je staat in de juiste straat.

Het stikt hier werkelijk van de zwervers/bedelaars, in de straten is heel veel street art te zien, om de zoveel meter stinkt het enorm naar de urine en er loopt super veel politie rond enlijmsnuivende mensen (zelfs kinderen). Maar over het algemeen zijn de Colombianen heel vriendelijk.

Gisteren was alles uitgestorven, vandaag is het, ondanks dat bijna alles gesloten is, heel druk op straat. Dat was vooral goed te zien op Plaza de Bolívar, een plein aan het einde van onze straat. Veel straatverkopers, levende standbeelden en chillende locals (en natuurlijk de zwervers en politie). Plaza de Bolívar werd vroeger gebruikt voor militaire parades maar is tegenwoordig meer een sociale ontmoetingsplek...

Het hoogste gebouw van Zuid Amerika staat hier, alleen is het nooit afgebouwd omdat het bedrijf 3 jaar geleden failliet is gegaan.

Er is hier veel legaal: het homohuwelijk, abortus, euthanasie en medicinale marihuana (tot 6 maanden geleden was het in het bezit hebben van kleine hoeveelheden (voor eigen gebruik) cocaïne en marihuana legaal, maar nu niet meer en dit heeft meer criminaliteit als gevolg).

De grootste export producten van Colombia zijn bloemen, koffie (de beste koffie wordt geëxporteerd, de minder goede blijft hier) en natuurlijk cocaïne. Het schijnt dat de cocaïne business nu nóg meer geld oplevert als in de tijd van Pablo Escobar!!

Oud en nieuw hebben we niet meegemaakt... Wij lagen al lekker onder de wol

Vanmorgen zijn we naar de Monserrat gelopen. Dit is een berg van 3152 meter hoog met bovenop een kerk. Je kunt naar boven lopen, dit is een wandeling van gemiddeld 1 uur en 20 minuten (er schijnen mensen te zijn die hardlopend naar boven gaan en dit in 18 minuten doen), dit schijnt een behoorlijk pittige wandeling te zijn maar daar zijn wij natuurlijk te lui voor ... Je kunt ook naar boven met een kabelbaan of treintje. De kabelbaan was vandaag gesloten, dus dan maar het treintje. Boven hadden we een PRACHTIG uitzicht over Bogota... Wat is dit toch een grote stad!!!

Eenmaal weer beneden in La Candelaria geluncht, een beetje rond gelopen en nu zitten we even op 'onze' binnenplaats te relaxen.

Morgen vertrekken we naar de volgende bestemming...

Bogota 2

Voor jullie duurt 't niet lang meer dus nog net even een verhaaltje dit jaar...

Na heerlijk geslapen te hebben in ons overheerlijke bed en een super lekker ontbijt, zijn we vandaag meteen in actie gekomen want... ja ja... we zijn wezen fietsen! Iets over 10en stonden we bij Bogota Bike Tours op de stoep en hebben fijn met gids door Bogota gefietst tot een uur of half 4 . Best pittig maar wat was het leuk!!

Het verkeer is hier best druk en helemaal als je tussen de mensen door over de markt fietst... Dan is het meer steppen dan fietsen. We zijn over de bloemen markt gelopen (Colombia is het 2e land van de bloemen export, Nederland staat natuurlijk op1), over een fruit markt gelopen en daar verschrikkelijk veel soorten fruit geproefd die we niet kenden (ik heb de afgelopen jaren niet eens zoveel fruit op ) en we hebben allerlei street art gezien. Ook zijn we nog door een hele slechte wijk gefietst, best fijn dat dat van tevoren gemeld wordt zodat je je lekker onveilig kunt voelen . Je struikelde over de drugs gebruikers, zwervers, halfnaakte hoeren (ook kinderen ) en andere ongure types. Er werd ons al coca aangeboden (en dan niet de cola)... We hebben een rondleiding gehad door een koffie fabriekje en daar super lekkere koffie gedronken. Ik heb een coca blad geproefd (smaakt trouwens gewoon naar thee) en we hebben de nationale sport gedaan: Tejo! Bij tejo moet je gewoon een steen (die ook tejo heet) gooien in een bak met klei waar stukjes dynamiet in liggen. Als je raak gooit geeft dat een enorme knal! Natuurlijk blonk Siem weer uit en gooide achter elkaar raak Tejo gaat vaak samen met heel veel bier drinken en daarom is het echt een mannensport.

Bogota is niet heel vlak, dus soms was 't pittig omhoog. Maar wat een leuke fietstocht was dit!! Zeker een aanrader!

Morgenochtend komt m'n tas... Joepie

Iedereen een hele fijne jaarwisseling!! Tot volgend jaar.