Bogota 1

We zijn er! En wat ging de reis goed (ondanks dat we best veel turbulentie hebben gehad)! Eerst 45 minuten naar Parijs daar nog opschieten om de volgende vlucht te halen en toen de lange 11 uur naar Bogota. Wat zag ik op tegen deze 11 uur durende vlucht maar door de speciale vlieg sokken heb ik bijna geen last gehad van mijn vliegbenen, wat een heerlijkheid!!

Alleen jammer dat mijn tas nog in Parijs staat    en dat het hier zo koud is   !!! Maar we hebben een leuke kamer bij The Candelaria House. Schijnbaar is dit in de leukste buurt van Bogota, maar tot nu toe vonden we het er een beetje onguur uitzien, maar dat is vast met daglicht beter...

Het is hier bijna 12 u 's-nachts (bij jullie bijna 6 u 's-morgens de 31e), dus we duiken lekker ons bedje in!

Later meer!

Colombia

Ja hoor, we knijpen er weer tussenuit!

De tassen worden vandaag gepakt, er is al in gecheckt en we hebben er zin in! Morgen vetrekken we naar... COLOMBIA!

Nee, geen Azië maar weer eens iets anders. We hebben er zin in en zijn héél benieuwd.

We vliegen morgen via Parijs met Air France naar Bogota. Waar we rond 22.00 uur locale tijd zullen landen en 3 nachten zullen verblijven. Bogota is, omdat het hoger ligt, niet heel warm. Maar dat zal in de loop van de reis veranderen...

Daarna ligt alles open en zullen we zien waar we belanden. Maar hopelijk wordt het weer een mooie reis.

We hopen dat jullie ons weer volgen en verblijden met reacties!!

Fijne jaarwisseling allemaal en tot volgend jaar!

Negombo 3

We zijn weer terug waar het begon: bij Richvin Villa in Negombo!!

Vanmorgen zijn we van Bentota naar hier gereden. Een rit van 98 km waar we maarliefst 4,5 uur over gedaan hebben! Van het begin tot het eind geen gezellig rit... Door Colombo en de steden er omheen is het erg druk! Niet heel ontspannen rijden maar gelukkig is Siem na 4 weken een volwaardige tuk tuk chauffeur... Hij kan aardig met de locals meekomen ;-0 Wat betekent dat je toetert wanneer het eigenlijk niet echt hoeft, je overal tussendoor schiet en vrolijk lacht naar iedereen...

En wat kregen we weer een hoop leuke reacties onderweg!! Sommige mensen proberen je staande te houden omdat ze een taxi nodig hebben, maar als ze zien dat je geen local bent, komen ze niet meer bij. Andere zie je 2 keer kijken en zwaaien dan leuk naar je en sommige steken hun duim op (vooral als Siem al toeterend een auto ontweek werd dat erg gewaardeerd en werd hij met een duim omhoog en een goedkeurende knik beloond!) Sommige komen naast je rijden om even te vragen waar je vandaan komt en een praatje te maken. Zo leuk!!

De route was dan niet heel gezellig of mooi qua omgeving, maar de mensen hier maken een hoop goed!!!

De rest van de middag hebben we lekker bij het zwembad gelegen en aan het begin van de avond zijn we naar de zonsondergang gaan kijken hier op het strand. Siem zei steeds dat hij het zo bijzonder vindt dat hier niemand op het strand loopt om je spullen aan te smeren (behalve van die mannetjes met een aapje aan een riempje en een slang om hun nek waarmee je tegen betaling op de foto mag, maar dat vinden wij alleen maar zielig dus daar doen we niet aan mee), maar dat is hier dus wel.... Terwijl we op het strand zaten te kijken naar de zon die in de zee zakte, kwam de eerste verkoper... Terwijl hij steeds meer zakte met zijn prijs voor een houten tuk tuk, kwamen er nog 4 dames bijzitten met jurken en een man met doeken. En lekker allemaal tegelijk tegen je praten ;-0 Wij kregen er gewoon de slappe lach van!! We hadden geen interesse maar de man met z'n houten tuk tuk zakte zo laag dat we toch maar voor 5 euro nu de trotse bezitters zijn van maar liefst 2 houten tuk tuks ;-))

Morgen vliegen we om 19.00 u richting Qatar. Zaterdag landen we weer 13.00 u in Nederland!!

Bentota

In Mirissa hebben we vooral een weekje geluierd en gerelaxt! Iedere ochtend en middag even zwemmen met de schildpadden, iedere ochtend en middag even een stukje met de tuk om ECHTE koffie te drinken. En iedere middag en avond verzinnen waar we zouden gaan eten.

Ook kwam er iedere dag een varaan voorbij (de eerste keer stond ie ineens naast Siem z'n strandbed en hij schrok behoorlijk (de dag daarvoor was 't al een slang van bijna 2 meter;-) De varaan heeft ook een keer een nest schildpad eieren leeg geroofd... De locals waren er niet blij mee maar tegen de tijd dat ze het door hadden had hij al zo'n 60 eieren op en konden ze er nog 2 redden (en wij stonden er bij en keken er naar)....

Gister werd er nog een Nederlandse jongen, die ook bij ons in het resort zat, afgevoerd met de ambulance. Die was tijdens het golfsurfen op een rots gevallen en die had fijn een stuk bot uit zijn schouder steken die daar niet hoorde... Brrrrr!!

Vanmorgen zijn we richting Bentota gereden, een mooie rit van 95 km. Siem werd weer helemaal blij dat ie weer een stukje mocht rijden!! Het blijft leuk! In Bentota hebben we nu een heel fijn plekje bij Bentota River Edge langs het water (Lagoon Bentota). Met een zwembadje van een halve meter diep, maar genoeg om even in af te koelen. Er worden hier allerlei watersporten gedaan en de hele dag komen hier joelende toeristen langs op een banaan, jetski of speedboot.

Ennnnnn.... Simon heeft vandaag eindelijk gevist. De hele reis de hengel mee, en op de een na laatste dag pas gebruiken ;-0. Maar hij had wel beet!! Toen hij de vis terug gooide waren de heren hier erg geshockeerd.

Morgen rijden we richting Negombo om daar nog 1 nacht door te brengen bij Richvin Villa en vrijdag weer richting huis....

Galle

Vandaag hebben we de 36 km van Mirissa naar Galle afgelegd. Even weer iets 'actiefs' doen...

Galle is een hele drukke stad die niet echt onze voorkeur heeft, maar we waren onderweg naar het Galle Fort.

Het Galle Fort is met zijn koloniale architectuur en de goed bewaard gebleven vestingwerken een sfeervolle plek! Het fort ligt midden in de oude stad in de Nederlandse wijk en buiten de muren is het drukke centrum van Galle een eind verwijderd. Het fort is in 1589 door de Portugezen op de klip gebouwd, de Nederlanders hebben het in 1640 veroverd en bouwden verder aan de vestigingwerken die er nu nog staan (het fort beleefde zijn hoogtijdagen tijdens de Nederlandse overheersing). In 1796 werd het overgedragen aan de Britten.

Wij vonden het vooral erg grappig dat we het binnen de muren van het fort zo'n gezellig plekje vonden, een plek met zoveel Nederlandse invloeden (en daar reis je dan zo'n stuk voor;-). Leuke winkeltjes, goede sfeer en veel gezellige restaurantjes...

We hebben nog een heel stuk over de vestingmuren gelopen. Deze muren zijn 3 km lang (hebben we niet helemaal gelopen, het blijft wel vakantie natuurlijk) en de binnen en buiten muren zijn meer dan een meter dik. De muren hebben zelfs de tsunami van 2004 overleefd met minimale schade!

Dus Galle: been there, done that ;-)

Daarna nog even een uurtje of 2 geluierd bij het zwembad om maar snel een cocktail en biertje te gaan drinken bij de buren... Het was vandaag een erg warme dag!!!

Mirissa

Gister zijn we van Weligama naar Mirissa gereden, een klein stukje van een minuut of 20. Bij binnenkomst van de 'touristzone' van Mirissa zit meteen een koffiezaak (yessss, de eerste ECHTE koffie sinds Ella!!)! Toen we daar dus een bakkie gingen doen, kwamen we een Nederlands stel tegen die we tegen zijn gekomen bij Pick & Go, bij het ophalen van de tuk tuk. Daar hebben we gezellig mee zitten kletsen en ervaringen mee uit zitten wisselen. Zij waren al meerdere keren aangehouden door politie en hadden ook al een snelheidsboete gekregen, wij nog niet ;-)

Na een uurtje kletsen onder het genot van ECHTE koffie, zijn we op weg gegaan naar onze slaapplaats die we dus al 2 dagen eerder hadden gereserveerd. Na 100 meter.... werden we aangehouden!!!! ;-) Maar de beste man heeft onze papieren gecontroleerd, vroeg waar we vandaan kwamen, wist ons te vertellen dat Nederland onder de zeespiegel ligt (in gebrekkig Engels;-) en we mochten onze weg vervolgen.

Na onze spullen te hebben gedropt in de kamer, en van kamer zijn gewisseld (de terrasdeur ging niet open), zijn we meteen bij het zwembad gaan liggen... Heerlijk!

's-Middags zijn we hier voor de deur in Turtle Bay gaan snorkelen en hebben meteen onze eerste schildpad gezien!! Hoe leuk!

Vanmorgen vroeg zijn we meteen op de boot gestapt voor een ochtendje walvissen spotten... En ja hoor, het duurde niet lang en we zagen een voor een de walvissen boven komen voor een hapje lucht! Wat tof!!! Voor mij een lang gekoesterde droom die uitkwam! Op al onze reizen is het steeds niet gelukt (buiten het seizoen of niet op onze route) en nu ein-de-lijk hebben we ze gezien!!!!!!

Nu hebben we het geluk dat er vandaag op ons resort een bruiloft is, best grappig om te zien maar wat een herrie!! En wat een drukte!! Ze hebben een serieuze band staan (wat ze aan zangkwaliteiten missen, maken ze goed met volume) die voor ons onbekende en onverstaanbare nummers ten gehore brengen! Terwijl de dames in synthetische jurken met iets te wit geplamuurde gezichten en de heren in spijkerbroek of lange rok (en dronken) apart van elkaar staan te dansen, kijken wij onze ogen uit. Helemaal toen er een of andere slecht geklede man met opplak snor kwam optreden samen met een lilliputter in hetzelfde kostuum..... Volgens mij doen ze hier niet aan abc-tjes ;-)

We zijn dus maar niet bij het zwembad gaan liggen, want dat is zo'n beetje midden in het feestgedruis, maar op het strand. Uiteraard weer even gesnorkeld en weer 3 schildpadden gezien!

Vandaag was een goede dag!

Weligama 2

Yep, nog steeds aan het strand van Weligama Bay... En wat heerlijk om even niets te doen en een beetje aan het strand te hangen!!

Gisterochtend hebben we nog even de tuk gepakt om wat boodschappen te doen en een rondje door Weligama te rijden. Niets bijzonders, een ongezellig centrum en een vismarkt en dan heb je het wel gehad.

Onderweg kwamen we nog wel de paalvissers tegen. Het schijnt dat deze er vooral nog zitten voor de toeristen en tegen betaling mag je wat foto's maken, maar voor 1 euro zijn zij blij en ik ook...

Gistermiddag heeft Simon nog een surfplank gehuurd om te proberen golfsurfen en die heeft een middagje in de zee liggen tobben met die plank ;-) Maar wat vond hij het leuk en uiteindelijk lukte het hem een paar keer om te blijven staan, m'n eigen beach boy!! ;-) Ik heb het ook nog even geprobeerd en nadat ik 1 keer was blijven staan vond ik het wel weer goed (je moet tenslotte stoppen op je hoogtepunt;-)

Vanmorgen zijn we naar Mirissa gereden om alvast te zoeken naar een slaapplaats voor onze laatste week. Die hebben we gevonden, vanaf de 17e zitten we in Mirissa in het Turtle Bay Resort. En de naam zegt het al: in deze baai zwemmen schildpadden!!! Hoop dat we ze gaan spotten!!!

Xx

Weligama

Hoi allemaal, gisteravond hebben we nog heerlijk kreeft gegeten bij een restaurant in de buurt van French Resident. Wat een heerlijkheid!!!

Vanmorgen zijn we om 9 uur van Tangalle naar Weligama gereden. Na 1,5 kwamen we hier aan. Na een flinke zoektocht naar een slaapplaats is het uiteindelijk Bay View geworden. Een fijne plek meteen aan zee.

Weligama is een slaperig vissersstadje in de sikkelvormige Weligama Bay. De stad is vooral populair bij beginnende surfers vanwege de constante golven. En inderdaad, het stikt hier van de surfers (en golven:-).

We hebben ons vanmiddag heerlijk op het strand geïnstalleerd af en toe een duik genomen in de zee, alleen ging het om een uur of half 4 regenen ;-( en dat doet het nu nog (inclusief onweer) en niet zo'n beetje ook!!!!!

Maar we vermaken ons prima!! We genieten!

Het internet is steeds heel langzaam, dus foto's laten even op zich wachten. Zodra we betere verbinding hebben, zal ik wat meer foto's plaatsen.

We blijven hier 4 nachten (bijna lang genoeg om onze tassen uit te pakken;-)